Snitt....

För er som undrar =)
Har fått en del frågor om snitt (kejsarsnitt) då jag kommer få gå igenom det med denna med.
alla mina barn är med snitt, första på grund av säte, och att jag åkte på gallsten,

(värsta delen av mitt liv, dom som någonsin klagar på sin graviditet har jag inte mycket för, jag mådde skit dåligt, levde på rostat brö BARA, minsta fett eller mat i stort sett utlöste en smärta som inte går att beskriva, som tusen värkar i mage och bröst.
rasade i vikt, har alltid haft storlek 40/42 i kläder men då bar jag 34/36 helt sjukt, nån mage hade jag direkt inte.)

Grav nr 2 hade jag urinvägsinfektion som gott för långt... :/
Dagen efter jag kom hem från bb fick jag åka akut in med ambulans då jag fick feber kramper och hade ingen kontroll alls på min kropp... tänk dig träningsvärk i musklerna gånger 5 typ... gjorde så jälva ont att ha dessa kramper, till sist när allt släppte tuppa man nästan av, låg inne på sjukhuset 2 veckor med tunga medeciner genom dropp =( längtade ihjäl mig efter bebisen och mina andra två barn hemma, som tur hade en pappa som skötte om dem =)

Sen har det rullat på, får inte föda vaginalt nu då risken för sprikningar och i magen då det är mycket ärr bildningar är farligt, grav nr 3 och 4 nu kommer bli snitt....



Här kan nu läsa mer:


Vad händer under ett kejsarsnitt?

Vid kejsarsnitt gör läkaren ett snitt i kvinnans buk och livmoder och tar ut barnet genom öppningen.

Vanligtvis kan din partner vara med dig under största delen av förberedelserna och under födseln. Endast i sällsynta fall, då ett kejsarsnitt sker akut eller om du behöver narkos ombeds din partner att lämna dig.

De flesta kejsarsnitt sker under epidural- eller spinalbedövning så att du kan vara vaken och se ditt barn omedelbart efter födseln.

Förutom epiduralkatetern i ryggen kan du eventuellt även få en kateter i urinblåsan för att evakuera urinen samt ett dropp i armen eller på handen för att man ska kunna ge dig extra vätska eller smärtstillande läkemedel vid behov. Du kan även få en apparat för övervakning av hjärtrytmen.

Man installerar en skärm för att övervaka förloppet. En del partners tycker om att titta på skärmen medan andra föredrar att inte se vad som händer. Du kanske vill att läkaren berättar vad han eller hon gör så att du vet exakt när barnet föds. Många föräldrar tycker om att lyssna på musik i operationssalen.

När du är helt bedövad gör läkaren ett litet horisontellt snitt i huden ovanför blygdbenet (kallas för bikinisnitt) och sedan ett andra snitt i den nedre delen av livmodern. Sedan lyfts barnet ut, vilket bara tar några minuter. Vanligtvis är en barnmorska närvarande som tar hand om barnet och ibland även en barnläkare. Barnet kontrolleras snabbt och sedan får du se det. Om ditt barn är väldigt litet eller mår dåligt kan det behöva föras till en särskild barnavdelning. Annars kan din partner få hålla det medan moderkakan tas ut och buken sluts med suturer. Det tar cirka 30 minuter. Varje muskellager och hudlager måste förslutas antingen med klämmor, staples eller suturer.

När allt är klart flyttas du antingen till en uppvakningsavdelning, eller får komma tillbaka till förlossnings- eller BB-avdelningen, där barnmorskan hjälper dig att amma ditt barn. Det kan vara bekvämare för dig om ni båda ligger på sidan mitt emot varandra. det tar ofta en stund att hitta en bekväm amningsställning efter ett kejsarsnitt. Det är värt att inte ge upp för det blir lättare och lättare.



Hur kommer jag att känna mig fysiskt?



Alla vet att ett kejsarsnitt är ett omfattande ingrepp, men det kan komma som en överraskning hur ont det gör efteråt. Du kan känna dig helt oförmögen att göra saker själv - något så enkelt som att flytta sig uppåt i sängen kan kräva hjälp. Väderspänning är också ett vanligt problem, speciellt kring tredje dagen efteråt - att spänna magmusklerna under utandning hjälper dig att bli av med gaserna. Örtté på pepparmynta kan också lindra. Det kommer att göra ont att hosta och skratta, men det kan hjälpa lite att ge operationssåret stöd (antingen med händerna eller genom att hålla en kudde mot magen). Boxershorts eller trosor som är större än vad du egentligen behöver kan vara skönare med tanke på såret och du kommer att behöva bindor, eftersom avslaget är detsamma som om du hade fött vaginalt.


Vilken sorts smärtlindring kan jag få?



För det mesta smärtstillande tabletter, men om det behövs den första tiden så kan du få sprutor med ett morfinliknande preparat.


Hur lång tid tar det innan jag kan komma upp ur sängen?



Allra först kommer du antagligen att känna dig som om du aldrig kommer att kunna gå igen, men barnmorskan kommer att försöka locka upp dig några timmar efter förlossningen. Hur svårt det än känns, är det bra att komma på benen - det påskyndar läkningen och förbättrar din cirkulation. Och någon gång måste ju vara den första - andra gången kommer att kännas lättare. Du kommer förmodligen också att få instruktioner att göra övningar med fötterna i sängen, för att hjälpa cirkulationen och förebygga mot proppbildning.

Kommer jag att kunna amma?



Det finns inga orsaker att du inte skulle kunna amma efter ett kejsarsnitt. Smärtan från ärret kan vara en utmaning i början, så försök olika ställningar tills du hittar en som passar. Försök att ha någon med dig när du ska amma, så att du först kan inta rätt ställning och sedan få barnet av den som är med dig. Det kan vara lättare att ligga på sidan än att sitta upp. Om du ammar sittande fungerar det ofta att stoppa bebisens ben under ena armen och använda handen på andra armen till att föra bebisens huvud till bröstet. Kom ihåg att föra bebisen till bröstet, inte bröstet till bebisen - annars kommer du att få spända axlar och ont i ryggen så småningom. Ha gott om kuddar till hands att ge bebisen stöd med, så att den ligger på rätt nivå.

Hur kommer ärret att se ut?



De allra flesta kejsarsnitt idag görs horisontellt, s k bikinisnitt. I början kommer det att vara rött och irriterat, men under några veckor eller månaders tid kommer det att blekna till rosa. Efter ett år eller två kommer ärret att ha bleknat ytterligare till en silverfärgad linje och kan så småningom, beroende på din hudton (ärret kommer alltid att vara ljusare), att bli nästan osynligt.

Hur kommer jag att må när jag kommer hem?



Du kommer förmodligen att ligga kvar på sjukhuset 3-5 dagar. På en del sätt är livet lättare hemma - sängen är normalt lägre, t ex - men du kan inte vänta dig att känna dig som vanligt genast. Det kan ta upp till ett halvår för kroppen att återhämta sig efter ett kejsarsnitt och en del kvinnor säger att de inte riktigt var sig själva förrän efter ett år. Du kommer att få rådet att undvika alltför stora ansträngningar i åtminstone en månad och t ex vridmoment med kroppen kan göra ont. Du bör undvika tunga lyft, så om du har villiga kandidater som kan hjälpa dig under den första tiden efter ingreppet är det klokt att ta emot all hjälp du kan få. Du kommer att bli rekommenderad att börja med varsamma övningar för att påskynda läkningsprocessen redan några dagar efter förlossningen. Efter en månad eller så kan du i princip röra på dig som vanligt och t ex börja träna igen.



Kommentarer
Liw- mamma till Mait och mini i magen

Fy vilka jobbiga graviditeter du haft. Inte roligt att bli så sjuk :-( Och ändå är det din fjärde nu eller femte?



2011-03-10 @ 08:41:18
URL: http://www.liwetochvardagen.se
Liw- mamma till Mait och mini i magen

Jo, hon har det lite jobbigt med den där allergin, eller det kanske snarare är jag som har det lite jobbigt med den..



Okej, då får vi hålla tummarna för att du slipper alla besvär den här gången :-)



2011-03-10 @ 08:58:46
URL: http://www.liwetochvardagen.se
✫ Fru Eriksson

Jobbigt :(

Bra skrivet /Kram Kram

2011-03-10 @ 09:47:15
URL: http://frunsblogg.blogspot.com/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Familjen..

En mammas tankar...

RSS 2.0